En seilforening er en forening for alle som er glade i å seile. Gjennom å være medlem i en slik forening kan du få mange fordeler, lære mye, og ta del i sosialt samvær med andre som har felles interesser. Seilforeninger arrangerer ofte også regelmessige regattaer der du kan få utløp for ditt konkurranseinstinkt. Her kan du lese om noen av de mest kjente seilforeningene i Norge, og vurdere hvor det kan passe for deg å bli medlem.

Bærum Seilforening

Bærum er kjent som en av de mest velstående delene av landet, og med ypperlig tilgang til den herlige Oslofjorden som er utmerket egnet til seiling. På grunn av den distingverte medlemsmassen er mange også interessert i å være sponsorer for denne seilforeningen, i de siste årene særlig DNB.

Bærum Seilforening er imidlertid ikke bare for en snever elite, men en breddeforening med oppimot 1 000 medlemmer. De fleste holder selvfølgelig et mosjonsnivå, men flere har også hevdet seg helt oppe i verdensklassen og til og med deltatt i OL. Anleggene til BS er først og fremst på Høvik og Snarøya.

Denne seilforeningen tilbyr opplæring og samlinger for både barn og voksne, og arrangerer jevnlige regattaer. Med andre ord er dette et godt tilbud for alle seilere som bor innen rimelig avstand.

Stavanger Seilforening

En annen seilforening blant de få i landet som kan måle seg med Bærum Seilforening er Stavanger Seilforening, som også kan skilte med nesten 1 000 medlemmer. Seilforeningen i oljebyen er over 100 år gammel og holder fortsatt til i ærverdige lokaler på Sølyst. Denne foreningen passer ypperlig for barn, fordi den er spesialist på å legge til rette for opplæring og trening med de minste jollene, som Optimist og Europa-jolle. Ønsker du at poden skal få en skikkelig opplæring i seiling, er det neppe noe sted i Norge som er bedre egnet enn Stavanger Seilforening.