I dag er det mange som er interesserte i seilbåter og seiling, eller simpelthen i å lære seg å seile, men som likevel vegrer seg for å bli med i en seilforening. Man tror gjerne at det vil ta veldig mye tid, koste for mye, eller ellers være en for stor påkjenning å være med i en slik forening. Vi skal imidlertid se at denne frykten stort sett er overdrevet. Du eller barna kan godt være med i en slik forening uten at det på noen måte blir en altoppslukende aktivitet. Tvert i mot, mange er med i seilforeningene bare for å kunne bruke anleggene, oppleve sosialt samvær når man ønsker det, og ellers gjøre som man vil. Så får man også tilgang til den kompetansen som man finner blant andre seilere, som kan være gull verdt både når det gjelder det tekniske og når man for eksempel får problemer med reparasjoner og lignende.

Seiling – alt annet enn stress

Mange forbinder nok først og fremst seilforeninger med regattaer og tøffe konkurranser, men slik er det ikke i de fleste foreningene. Å seile skal jo handle om å ligge å duve ute på fjorden en fin sommerdag, kanskje få med seg noen runder på en kul automat på Spin Palace online spill, kikke litt på de lettkledde damene, og ganske enkelt leve livet.

For hva er vel seiling, annet enn en mulighet til å bruke fritiden sin på en mest mulig avslappende måte? Konkurrere kan man jo gjøre i det daglige liv, kjempe om forfremmelser og lønnsøkninger og den slags, men når man har fri, er det godt å slappe av og kjenne en nærhet til naturen. Seiling er også en ypperlig måte å bringe familien på, og svært mange av de aktivitetene man gjør på land kan man fortsatt ivareta når man er ute på sjøen.