Kjølbåt er et ord med to forskjellige betydninger. Den gamle, opprinnelige bruken av ordet var om små elvebåter med grunn kjøl som kunne brukes til å seile på elver og kanaler. Ofte ville det være feil å si seile, fordi de ofte tok seg fram i så smult farvann at de måtte bruke årer eller påler for å få det til. Den mer moderne og utbredte bruken av ordet i dag er en seilbåt med kjøl av moderat størrelse, ofte brukt i konkurranser (regattaer) der man enten seiler med handikap eller bare førstemann til mål. Det motsatte av en kjølbåt er en båt med sverd, altså en loddrett planke som stikker ned i vannet.

Knarren – den norske kjølbåten

De norrøne seilskutene fra vikingtiden ble kalt for knarr, og i den tyske okkupasjonens dystre dager tidlig på 1940-tallet satt en ung nordmann og utviklet en ny type knarr til minne om gammel historisk storhet. Navnet hans var Erling Kristofersen. Knarren er en seilbåt med to køyer under et buet tak, slik at man kan dra på langtur som de gamle vikinger.

Knarren ble opprinnelig bygget i tre (eik), men etter hvert gikk man over til glassfiber, det skjedde allerede på 1960-tallet. I dag bygges de gjerne i plast, av et tysk båtbyggeri.

Knarren er en robust båt som er lett å seile. Det har blitt laget to utgaver av båten, den ene ment for sjøen og den andre for bruk på innsjøer. Selv den som er ment til sjøbruk passer nok best langs kysten, dette er ikke egentlig en båt som passer seg på åpent hav. Sånn sett er den ikke en helt verdig arvtaker til de gamle vikingskipene.

Det er først og fremst i Skandinavia og USA denne båten er kjent og brukes i konkurranser. Lars Gottfredsen fra Danmark er den suverent beste seileren og den mestvinnende gjennom tidene.